De programma’s zijn gericht op het bevorderen van emotionele intelligentie, relationele en sociale vaardigheden, studievaardigheden.
Lions Quest werd uitgewerkt voor zowel het lager onderwijs als het lager en hoger middelbaar.
De drie programma’s zijn op de dezelfde principes gestoeld.
Jarenlang hebben wij de Belgische Lions samen met de Stichting G de VZW “Leefsleutels voor Jongeren” met succes gedragen. Hier ging de aandacht vooral naar het lager en het lager middelbaar onderwijs, leeftijdscategorie 10-14 jaar.
Na het verlaten van de VZW hebben we na analyse van de kloof tussen middelbaar en het hoger onderwijs (lage slaagkansen) en de werkomgeving (hoge werkeloosheid), onze aandacht gespitst op de 2de en 3de graad hoger middelbaar, de opleidingscentra maar ook op de opvoeders in verschillende opvanghuizen en buitenschoolse activiteiten, de leeftijdscategorie 15-21 jaar.
Onze betrachting is van deze jongeren voor te bereiden in een gezond en veilig schoolklimaat op de vereisten van werken en studeren in de 21ste eeuw.
Daarom vertaalden we en pasten we het “Skills for Action” (Vaardigheden in Actie) aan tot
“Troeven voor Succes”.
Wil de lesgevers de nodige capaciteit en zelfvertrouwen geven om de vakoverschrijdende doelen te halen en in te passen in de schoolstructuur en curriculumopbouw.
Dit vertaalt zich concreet in een:
“Vaardighedenbank”, een gereedschapskist voor leerkrachten door leerkrachten gemaakt.
Het is een reeks van volledig uitgewerkte en geteste lessen.
Een geheel van 37 lessen over 37 vaardigheden ingedeeld volgens de vijf kernwaarden van SEL, het Sociaal -Emotioneel Leren, en een categorie voor preventie.
Telkens met dezelfde structuur: uitgangspunt, richtlijnen, mogelijke toepassingen en met drie niveaus: leren, versterken en verrijken.
Al dan niet met werk- en invulbladen, waarvan sommige met de familie zijn in te vullen. Beeldschermen op USB-stick.
Vaardigheid 1:
Onze culturele geschiedenis verkennen
Vaardigheid 2:
Partijdigheid onderscheiden
Vaardigheid 3:
Etnocentrisme herkennen
Vaardigheid 4:
Stereotypes herkennen
Vaardigheid 5:
Diversiteit naar waarde schatten
Vaardigheid 6:
Onze behoeften uitdrukken
Vaardigheid 7:
Feedback geven en krijgen
Vaardigheid 8:
Interviewen
Vaardigheid 9:
Luisteren met empathie
Vaardigheid 10:
Mondelinge presentaties geven
Vaardigheid 11:
Conflicten oplossen
Vaardigheid 12:
Assertief zijn
Vaardigheid 13:
Omgaan met frustratie en ontgoocheling
Vaardigheid 14:
Oorzaak en gevolg identificeren
Vaardigheid 15:
Beslissingen nemen die onze doelstellingen ondersteunen
Vaardigheid 16: Verantwoord internetgedrag
Vaardigheid 17:
Omgaan met persoonlijke woede
Vaardigheid 18:
Stressbeheer
Vaardigheid 19:
Tijd beheren
Vaardigheid 20:
Weerstaan aan druk van leeftijdsgenoten
Vaardigheid 21:
Persoonlijke objectieven bepalen en bereiken
Vaardigheid 22:
Gezonde keuzes
Vaardigheid 23:
Tabak
Vaardigheid 24:
Alcohol
Vaardigheid 25:
Illegale drugs
Vaardigheid 26:
Geneesmiddelen op voorschrift
Vaardigheid 27: Mediaberichten interpreteren
Vaardigheid 28:
Treiteren
Vaardigheid 29:
Intimidatie
Vaardigheid 30:
Intentie vs. effect
Vaardigheid 31:
Digitaal misbruik
Vaardigheid 32:
Efficiënte vragen stellen
Vaardigheid 33:
Informatie evalueren
Vaardigheid 34:
Onderzoekbronnen verkennen
Vaardigheid 35:
Een onderzoekverslag voorbereiden
Vaardigheid 36:
Een opinie onderbouwen
Vaardigheid 37:
Stapsgewijs schrijven voor verschillende doeleinden
U kan hier een presentatiemap raadplegen om een idee te hebben van de lessen. Deze map bevat een les van elke categorie.
Seminarie
De leerkrachten, directies, leden van CLB maken kennis met het programma en handboek onder leiding van een professionele en Lions-Quest erkende trainer.
Gedurende twee dagen wordt intens samengewerkt om programma en handboek door te nemen, met strategieën voor klas- en schoolklimaat, en een succesvol groepsproces.
De Lessen
De “Vaardighedenbank” kan als een grabbelton of als inspiratiebron gebruikt worden naargelang het belang van het moment.
De lessen kunnen gegeven worden als afzonderlijke lessen of verweven met andere lessen.
Ze kunnen is een semester of over een of meerdere jaren gespreid worden.
Scholen voor het goede doel
De leerlingen derde graad krijgen in Scholen voor Goede Doelen de kans om wat ze verworven hebben aan sociaal-relationele vaardigheden toe te passen en te oefenen.
Hier ook kan het met het lessenprogramma verweven worden.
Een prijskamp voor de beste sociaal lokale projecten.
Een initiatief van een Lions Club voor de lokale scholen.